Olympus Camera Club

... de vrienden van Olympus

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home

TimeLapse met de Olympus

Door: Karel Gillissen

Wanneer je een Oly Spiegelreflex hebt met een 'Anti-Shock' functie, kun je redelijk eenvoudig zelf een TimeLapse filmpje maken.

Voor wie het niet weet: een TimeLapse is een serie foto's die met korte tussentijd genomen worden en als filmpje aan elkaar geplakt. Daardoor krijg je een versneld effect zoals in dit filmpje:

Bovenstaand filmpje is samengesteld uit 370 foto's die met een interval van 2 seconden zijn gemaakt.

Maar hoe doe je dat?

Allereerst de hardware:

Je kunt speciale afstandsbedieningen kopen (een 'timer remote') die met een vooraf ingesteld interval een opname maakt.

Bijvoorbeeld deze: http://www.pixelhk.com/Proshow.aspx?id=76

Maar wanneer je een spiegelreflex hebt met een anti-shock functie kun je toe met een eenvoudige afstandsbediening met een 'lock'. (een functie waarmee je de ontspanknop vast kunt zetten in de BULB stand)

In dat laatste geval stel je de camera als volgt in: (ik geef hier de aanwijzingen voor de E-5 en de EP-1, aanvullingen voor andere Oly modellen zijn welkom)

In het 'E' menu:

E-menu

zet je de Anti-Shock functie op het interval dat je wilt gebruiken

Anti-shock

Vervolgens zet je alle instellingen van de camera op 'manual':

- sluitertijd

- diafragma

- focus

- witbalans

Zet alle handmatige instellingen goed zodat je een goede belichting en scherpstelling hebt (vergeet de witbalans niet) en activeer de continu-opname modus (bij de EP-1 de continu+antishock), deze kan bij de E-5 op de lage stand (L).

Omdat het resultaat een filmpje is, kun je een kleinere beeldgrootte selecteren.

Natuurlijk mag je alles op RAW doen, maar je krijgt al gauw met een paar honderd foto's te maken en je zult ze toch terugschalen omdat een filmpje maximaal 1080 HD is en dat is een beeldformaat van 1920x1080 (oftewel een goede 2 MegaPixels). Een Middle beeldformaat (2560x1920) volstaat dus ruimschoots en geeft nog ruimte om achteraf wat te croppen.

Op een normale kijkafstand is zelfs HD 720p (1280x720) ( ruim voldoende en daarvoor kun je ook het 'small' formaat op de Oly gebruiken. (1280x960)

Als we alles goed hebben ingesteld ziet het er als volgt uit:

Instellingen

De rood omrande instellingen heb ik handmatig aangepast.

Omdat we vanaf een statief werken gaat ook de IS uit.

Zoek nu een interessant plekje op om een timelapse te maken en bevestig de camera op een stevig statief.

Sluit de afstandsbediening aan en zet deze vast op de BULB stand.

De camera zal nu (in dit voorbeeld) iedere 2 seconden een foto nemen totdat je de afstandsbediening weer uit de BULB stand haalt.

Laat hem rustig een hele tijd doorknippen, hoe lang dat moet, kun je als volgt uitrekenen:

Een filmpje is 25 beelden per seconden. Als je dus 30 seconden film wilt, zijn dat 30x25=750 beelden.

Om 750 beelden te krijgen met 2 seconden interval, moet je de camera dus 1500 seconden = 25 minuten lang laten knippen.

De nieuwe BLM-5 batterij van de E-5 is een zegen bij dit soort exercities, maar je zult begrijpen dat een batterygrip met een paar extra batterijen ook geen overbodige luxe is.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met de externe AC-1 power adapter die ik d.m.v. een omvormer op een 12V accu aansluit.

Nog een paar opname tips:

De interval tussen de foto's bepaal je aan de hand van de scène die je wilt vastleggen.

Hoe sneller de beweging die je wilt vastleggen, hoe korter het interval.

Gaat het je alleen om de wolkenlucht, dan kun je een interval van 8 seconden of meer nemen. Mijn E-5 gaat tot maximaal 30 seconden. Wil je een druk stadsgewoel in detail vastleggen, dan is een interval van 0,5 seconden het maximum.

Experimenteren is hier de beste leermeester.

Probeer niet de camera handmatig te bewegen tijdens de opnames. Dat lukt niet zonder dat het eindresultaat schokkerig wordt. Voor dit doel zijn mooie (maar dure) hulpstukken te koop, maar met enige handigheid kun je die ook zelf in elkaar knutselen. Mocht je daarin geïnteresseerd zijn, kun je mij altijd mailen.

Wanneer je alle foto's gemaakt hebt, kun je die eventueel nabewerken in Photoshop, Lightroom of Aperture (of welk programma je dan ook gebruikt). Een vereiste is natuurlijk wel dat dit programma een batchverwerkings mogelijkheid heeft, je wilt echt niet 1000+ foto's met het handje gaan editen.

Vervolgens heb je software nodig om de foto's om te zetten naar een filmpje. Voor Lightroom en Aperture zijn export plug-ins beschikbaar, waarmee je een serie foto's naar een filmpje van (bijvoorbeeld) 25 beelden per seconde kunt overzetten. Ook is er een keur aan commerciële en gratis software beschikbaar om je hier bij te helpen. Helaas heb ik alleen verstand van Apple computers, dus kan ik geen Windows pakket adviseren, maar Google is je vriend hier.

Op de Mac kun je erg simpel in QuickTime Pro Player 7 een time-lapse maken: in het 'Archief' menu kies je de optie 'open afbeeldingenreeks...', stel het aantal beelden per seconden in en klaar ben je.

Tot slot nog een filmpje: deze is gemaakt met een intervaltijd van 1 seconde en bestaat uit 919 foto's

Veel plezier!

Karel