Olympus Camera Club

... de vrienden van Olympus

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Hall of Fame Peter Willemse, Fine Art Photography Competition

Peter Willemse, Fine Art Photography Competition

De Eifeltoren staat in de achtertuin.

En geen slap aftreksel, nee de enige echte. Een bijzondere gebeurtenis die je niet vaak meemaakt als je niet verkeerd in de Beau Monde.
In het blad B&W Photography  stond een oproep om foto's in te sturen voor de 2012 International Fine Art Photography Competition. Een wedstrijd georganiseerd door de "The Groot Foundation" met de bedoeling om nieuw talent de mogelijkheid een podium  te bieden tijdens ParisPhoto.

0riet-art_pw

0riet-art_pw
De eerste prijs is een mooi geldbedrag een, ereplaats in een galerie in Parijs maar ook een bezoek aan Parijs en ParisPhoto in het bijzonder. De foto's werden opgenomen in een mooie catalogus en misschien nog leuker, opgenomen in de "Bibliotheque Nationale de France.

Nu was ik er verleden jaar  in  Parijs al achter gekomen dat ik dit grote evenement op fotografiegebied graag eens zou willen bezoeken. De stoute schoenen aangetrokken en een foto die ik vorig jaar in Schotland gemaakt had en op de computer een extra laagje gegeven had, heb ik in de categorie Still Life  ingestuurd.Tot mijn grote verbazing eindigde de foto bij de laatste 8 in de categorie en zat hij bij de "Finalist". In totaal waren er 4000 foto's uit 72 verschillende landen ingestuurd. Uit dit grote aantal werden er 80 finalisten geselecteerd.  De stortvloed van complimentjes die een finalist  over zich heen krijgt is niet mis. Er moest van alles gemaild en geschreven worden en vooral naar Parijs komen voor de uitslag. En daar sta je dan met Yolande, mijn nichtje Kelsey en Gerard Hol in een chic appartement bij de familie De Groot met een glas champagne in de hand wezenloos naar de Eifeltoren te kijken. Samen met ongeveer 30 andere finalisten uit de hele wereld werd er genoten van een hapje en een drankje en natuurlijk de gebruikelijke beleefdheden in de trend van Oh I loved your Photo enz.

Inmiddels was ik er wel achter gekomen dat mijn foto niet verder gekomen was dan "Finalist" maar dat mocht de pret niet drukken.

De winnende foto's hebben een plaatsje gekregen in de "NoFound PhotoFair" die ook dat weekend in Parijs gehouden werd. Deze  spin off van het groteParsPhoto trok toch bijna 8000 bezoekers dat weekend. Naast een aantal buitenlandse galeries was FOAM ook van de partij. Samen met de andere finalisten stond mijn foto in een rek waar de bezoeker op het gemak door kon bladeren.

Ik kon het toch niet laten dit stukje in te sturen voor ons blad omdat het voor mij een weekend geweest is om nooit te vergeten, even heb ik kunnen ruiken aan de Beau Monde en nog belangrijker aan de gevorderde kunstfotografie die er naast clubfotografie overal op de wereld bedreven wordt en daar zit toch erg veel inspirerend werk bij.
Volgend jaar is er weer een Fine Art Photography Competition, misschien zit je volgend jaar ook in Parijs. Ik in ieder geval wel want ParisPhoto is zeer goed bevallen.

peter-17

Peter Willemse

info: www.nofoundphotofair.com
www.internationalfineartphoto.com